„Nikdo Tě nemá rád, všichni Tě nenáviděj', pos*reš to, usměj se č*ráku ...“

(Bruce Willis - Joe Hallenbeck, Poslední Skaut, „motivační formulka“)

Blog Heavy Zahrádka je podle Vás

sobota 21. dubna 2012

Veřejná zkouška Fear Factory revivalu - 20. dubna 2012

Článek, který jsem věnoval posledním „Trenclím“ se setkal s nebývalým ohlasem. V době, kdy jsem dopsal tyto řádky (21. duben 2012, 16:30), byl zobrazen celkem sto patnáctkrát a se stal tak po recenzi akustického koncertu kapely Imodium z 11. prosince 2010 druhým nejčtenějším článkem v dějinách „Zahrádky.“
Žel nezapříčil to ani tak zájem o sám festival, jako spíš moje nesmlouvavá kritika obou broumovských kapel, které ten večer vystupovaly. Někteří lidé mi zazlívali, že jsem proti místním kapelám zaujatý a že ani nejsem s to je odborně posoudit. Nejen kvůli tomu jsem opravdu rád, že po noci z 20. na 21. dubna můžu zcela odpovědně prohlásit, že má kritika platila jen výše zmíněným tělesům, ale ne všem kapelám na Broumovsku.
Na Rock Trenclích jsem se mimoděk dověděl, že Fear Factory revival pořádá 20. dubna 2011 od 21:00 v broumovském klubu Ambra za podpory čtyř dalších kapel veřejnou zkoušku. Poněvadž jsem z různých zdrojů slyšel na vrub tohoto revivalu, který jsem do té doby neměl příležitost si poslechnout, jen samou chválu, měl co se týče programu další páteční noci jasno.
Tredis-Disharm-Any, foto archív kapely
Do Ambry jsem dorazil s dvacetiminutovým zpožděním. Obával jsem se, že propásnu vystoupení prvních hrajících, vižňovských deathmetalistů z kapely Tredis-Disharm-Any. Nestalo se. Vinou technickým potíží kapela ještě dvacet minut potom zvučila.
Nebyl to nejlepší způsob, jak se uvést, nicméně toto dlouhé čekání kapela všem bohatě vynahradila. Tredis-Disharm-Any zahrála kvalitně ozvučený (!) a řemeslně velmi dobře zvládnutý death metal starého střihu. Oceňuji zvláště propracovanou a vytříbenou hru basáka „Hornychsona,“ který de facto suploval i druhou kytaru.
Asy-metri, foto Archív kapely
Naproti tomu vystoupení Asy-Metri tak dobré ozvučení bohužel nemělo. Vyvážený zvuk měly pouze poslední skladby, jinak byly kytary po většinu vystoupení ubité kopákem a pak i basou. Proto mohu s jistotou vyvozovat své závěry pouze z konce jejich vystoupení.
Předělávka Toccaty od Toy Dolls se ani tentokrát nepovedla, kapela ale celkem uvážlivě zachovala dekorum a nehrála ji znova. Buď jak buď, Asy Metrům se tak jako tak podařilo několik přihlížejících rozpohybovat.
Každá kapela je tak silná, jako její nejslabší článek. V případě Asy-Metrů je to její řvoun a sólový kytarista „Krtek:“ bylo by jedině ku prospěchu věci, kdyby se naučil lépe pracovat s mikrofonem a buď podstatně zdokonalil svou hru na kytaru, sóla výrazně zjednodušit, nebo část sól svěřit do rukou někoho schopnějšího.
V případě této skupiny jsem zaslechl srovnání s The Exploited. Koncert The Exploited jsem viděl v rámci  loňského Brutal Assaultu. Pominu-li, že je takové přirovnání přitažené za vlasy, trocha pravdy na něm přece jen bude. Myslím, že skupině Asy Metri, z většiny tvořené někdejšími členy legendární Mizérie (bandzone.cz/mizerie), by vážně slušelo, kdyby hráli brutální, thrashem prostoupený punk podle vzoru pozdních The Exploited a nesnažili se nikoho ohromit nezvládnutým melodickým thrash metalem.
Fear Factory revival má očekávání beze zbytku naplnil. Aby ne, když jeho sestava byla postavená na ostřílených a vyhraných muzikantech. Za všechny jmenujme bubeníka „Strakáče“ z byvšího thrashového Destroyer (bandzone.cz/destroyer) a „Přému,“ bývalého kytaristu z kapely Bleeder / Inhuman Torment. Vystoupení kapely bylo zahrané a odzpívané s vervou a mazáckou jistotou. Celkový dojem kazila absence typicky „fearovských“ prvků: sedmistrunných kytar, elektroniky, efektů a zvrstvených vokálů, ale to osobně pokládám za drobné vady na kráse. Můj závěr je takový, že věhlasnějšímu Sepultura revivalu členů kapely Tortharry povstal možná stejně zdatný soupeř.
B_Side, foto Archív kapely
Post-hardcorem ovlivněný crossover náchodských B_Side postavený na souboji „krásky se zvířetem“ jsem využil jako oddechový čas, a proto nejsem s to jejich vystoupení odpovědně posoudit. Pokud smím soudit na základě toho, co jsem měl šanci slyšet zvenčí klubu Ambra, troufám si říct, že kapela měla velmi dobrý zvuk a že její koncertní forma odpovídá tomu, co lze slyšet z jejich poslední demo nahrávky; neznamenal jsem žádný vážnější hráčský výpadek.
Inhuman Tormen, foto Archív kapely
V případě posledních hrajících grinderů Inhumam Torment se bohužel pokazilo, co mohlo. Vystoupení oslabené sestavy chropot, kytara a bicí dokonale pohřbily problémy s kytarovým aparátem a mikrofonem a aby toho nebylo málo, hra bubeníka „Stupída“ nebyla právě vyvážená. „Stupído“ měl díky častým změnám problémy udržet tempo, a to nijak nepřidalo souhře s jinak docela slušnou kytarou. Charismatický a poměrně schopný chroptič „Provaz“ dělal, co bylo v jeho silách, ale výsledný špatný dojem z jejich představení už moc ovlivnit nemohl.
Celkově vzato jsem ale tu noc byl v Ambře opravdu rád. Zásluhou menšího počtu hostů a vzdor narůstajícím zpožděním tam vládla velmi přátelská atmosféra, a proto budu jedině rád, když se podobné veřejné zkoušky budou i nadále v budoucnosti opakovat.

9 komentářů:

  1. Až budeš umět polovinu toho co umíme my a nebudeš svým vystoupením odhánět lidi od pódia (ROK fest), budu tě brát vážně. Momentálně se směju, to že jsi zatíženej na death metal (neviděl jsem od tebe jediné špatné hodnocení takové kapely) neznamená, že když někdo hraje něco jiného stojí za prd. Slovo od muzikantů, bylo to špatně nazvučený a já jsem například celý koncert téměř nebyl slyšet. Jsi asi jediný kdo mohl rozdávat takovéhle soudy, když jem nebyl slyšet. Bavil jsem se o tom s Vojtou Kubíkem, Přémou a Strakáčem. Daleko větší muzikanti s rozhodně lepším přehledem než ty. Ano jsou to moje kámoši, ale když chci názor na hudbu, tak se se mnou nemazlej. Tak buďto mi lžou nebo je tady na blogu někdo pěkně ukecanej. To že se ti my nelíbíme, je tvoje věc. To co píšeš je zaujaté. NIKDE JSEM SE NEDOČETL, ŽE SE NA NÁS PAŘILO, ŽE SE LIDI BAVILY A ŽE CHTĚLI NA OBOU AKCÍCH PŘÍDAVEK, který jsme z časových důvodů zahrát nemohli. To co tu píšeš je uzkoprsá recenze, která nebere v kontrast celou akci, ale jen názor jednoho hudebního nevzdělance. Dlouho jsem se odrazoval od komentáře, ale na hlavu si srát nenechám. Jsem hrdej na to co děláme a lidi to baví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím,
      zcela chápu Tvoje rozčarování, nicméně dovol mi, abych na Tvůj komentář odpověděl.
      Tvoji poznámku velkým písmem určitě zohledním, ta je rozhodně k věci.
      Deathovým kapelám nenadržuju. Zalistuješ-li letmo sekcí koncerty, zjistíš, že hodnotím stylově dost různorodé kapely a že nezřídka velmi kladně i takové, které s deathmetalem nemají zhola nic společného (Drom, K. M. D., Killerpanda, Michal Pavlíček a další).
      Ke konci vystoupení už jsi slyšet byl. Doporučuji navštívit youtube a pustit si namátkou několik libovolných koncertních videí opravdu dobrých kapel se zpívajícím kytaristou a pozorně ho sledovat při zpěvu. Ty pohyby hlavou před mikrofonem jsou skutečně jen málokdy nahodilé.
      Nežádám od Tebe víc než od sebe. I tentokrát bych Tě rád odkázal na složku koncerty. Píšu i o svých koncertech a nezamlčel jsem nic, u čeho jsem si byl vědom, že jsem zkazil a věř mi, že toho bylo požehnaně.
      Ke cti každého muzikanta jistě patří stát si i za svou prací. Proto pokud je pro Tebe nejdůležitější spokojený kotel fanoušků, neber mé připomínky v potaz, ovšem pokud chceš dělat skutečně dobré thrashové řemeslo, aspoň se zamysli nad tím, co se Ti snažím sdělit.
      PS: Mám pochopení pro Tvůj vztek, ale prosím, příště si dej tu práci a zkontroluj si po sobě pravopis. Je mi trochu trapné na takový příspěvek odpovídat.

      Vymazat
  2. 1. To že jsem do jisté míry spokojen s naší prací, neznamená že se ti to bude líbit. Podle sebe soudím tebe. Já jsem byl v době natáčení CD nadšený a těšil jsem se na výsledek. To že ti to mohlo přijít jako vekohubá prohlášení není můj problém, pane "maestro". Nikdy jsme netvrdil, že jsme hvězdy. Nikdy jsem netvrdil, že budem slavný. Nikdy jsem netvrdil, že hrajem jako Metallica nebo Dream Theater a další. Tvrdil jsem jen, že bych tak jednou chtěl umět hrát a že bych takovým směrem rád směřoval. Navíc moc se spolu nebavíme, takže pokud takhle posuzuješ z 1, 2 konverzací, pak soudílš lidi moc rychle. Nemířím na světová pódia a proto si můžu dovolit být spokojený s tím co zatím máme. Navíc tu hudbu netvořím sám. To bylo jen pár prvních skladeb, které se nakonec stejnak vylepšily či úplně předělaly za účasti ostatních. Jsi zaměřený na mě a vybíjíš si to i na kapele.

    2. Jak tomu můžeš říkat článek, když otevřeně přiznáváš, že jsi zaujatý. To je trapné. Měl by jsi být objektivní.

    3. Já ti svoji spokojenost sdělil osobně, rozhodně jsem to nikde neprezentoval. Děláš tu ze sebe experta s patentem na rozum. Velkohubý mi tu akorát přijdeš ty.

    4. Spokojen s partou kámošů? Pro tvoji informaci v Ambře před náma pařilo pár lidí a osobně jsem znal jen jednoho. My už si zahráli pár koncertů mimo Broumov, bez podpory z domova a pařilo se na nás taky (i když to byli třeba jen 3 lidi). Takže si kecy s podporou kámošů strč za klobouk. Kdyby se jim to nelíbílo, nechodily by tam. Mimochodem na Mini RockTrenclích na nás nejvíc ze všech pařil frontman kapely Mordotua, který nás slyšel poprvé v životě.

    5. Hodnotil jsi akci v Ambře ne na Kytaře, Brutalu nebo MoR. Souhlasím s tím, že se Toccata nepovedla. To že občas nejsem dost blízko mikrofonu se na živáku stává, ale když se člověk skoro neslyší tak to těžko může poznat. Jsme AMATÉRSKÁ kapela, hudbou se neživíme a ani na ní nemáme tolik času, kolik bych chtěl.

    PS: Myslel jsem, že tu řešíme hudbu a ne pravopis, budiž. Omlouvám se, psal jsem to rychle a bez kontroly. Nebudu se snižovat k hodnocení kvality a formy článků které tu uveřejňuješ. Nestojím o tvůj souhlas, ale to co tu píšeš NENÍ objektivní, ale silně individuální. Nechal ses slyšet, že chceš psát do nyní záměrně nejmenovaného časopisu. Myslím, že takový časopis by si nemohl dovolit tolik idividuální a neúplné články. Dej pozor aby ti ambice nepřerostly přes hlavu. To je zas můj názor. To je ode mě vše už se k tvému psaní dál vyjadřovat nebudu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 1. Jistě, dělám chyby a dělám je často a troufám si říct, že jsou podobné těm Tvým, na tom jsem založil své hodnocení. Prosím, nezapomínej, s kým hraješ v kapele. Káďa, Oléra a Květák jsou dobří pankáči, ale jejich schopnosti budou mít vždycky své hranice. Nejsou proto špatní hráči, jsem chtěl poukázat na to, že pro některé věci dle mého soudu vlohy nejspíš nemají a že by jsi to měl ctít a vyjít jim vstříc. Hrát dobrý thrash punk podle mě není žádná ostuda.

      2. Recenze už ze své podstaty nemůže být nestranná, protože kdyby byla, byl by to pouze výčet nijak nezhodnocených faktů, přičemž výčet faktů by se přirozeně odvíjel od toho, čeho si pisatel všiml a co si zapamatoval, zkrátka tato Tvoje poznámka pro mě vůbec není směrodatná.

      3. Prosím, osvěž mi, kdy jsi moje vystoupení osobně zhodnotil? Nehledej v tom výsměch, jen nejsem s to si to vybavit.

      4. Uznávám, poznámky o kotli kámošů, Metallice a Dream Theater byly dost mimo mísu a omlouvám se Ti za to. Už jsem to opravil.

      5. Být amatérem pro mě není omluvou pro to hrát špatnou muziku. Kluci z Marmelády jsou taky amatéři, taky mají jen ambice bavit sebe a ostatní, a přitom vytvářejí muziku, která je současná a poměrně kvalitní.

      PS: Na základě každého písemného komentáře, který zveřejníš v souvislosti se svojí kapelou, Tě lidé budou posuzovat, stejně jako kohokoliv jiného, včetně mě samotného, proto jsem Tě na ten pravopis upozorňoval. Blogger.com mi nedovoluje cizí komentáře opravovat. Opravdu žádná škodolibost v tom není.

      Vymazat
  3. Citace "Káďa, Oléra a Květák jsou dobří pankáči, ale jejich schopnosti budou mít vždycky své hranice. Nejsou proto špatní hráči, jsem chtěl poukázat na to, že pro některé věci dle mého soudu vlohy nejspíš nemají..."
    Mohl bys mě vysvětlit podle čeho soudíš? Tím že jsme jednou hráli punk tak nic jinýho už hrát nemužem bez toho aby to nepřipomínalo punk? Zajímavý:) nebudu se tady obhajovat slovy jako že mě spousta lepších muzikantů řeklo, atd....
    Vím jak hraju a plně si uvědomuju v čem mám nedostatky a taky se stím snažím samozřejmně něco dělat. Já jsem prostě nepochopil kde jsi na to přišel což by jsem rád věděl. Co říkáš třeba na Anthrax? Litej ,starej thrash, takovej jakej mám rád. Pro tebe to bude punk, sic je teda pracvda , že kdysi ta hranice mezi thrashem a punkem byla velice tenká. Prostě hrajem něco jinýho co se moc zaškatulkovat nedá. Ale ty hranice bys mě vysvětlit mohl :))

    OdpovědětVymazat
  4. Oprava: V poslední větě jsem měl na mysli vlohy, ne hranice, jak jsem napsal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Chtěl jsem tím naznačit, že techničtější metal asi nebude nic pro vás, ale nemyslel jsem to zle. Zrovna raný Anthrax, Sepulturu, kterou jsi v Ambře zmiňoval, nebo jiný dřevní thrash bych vám schvaloval.

      Vymazat
  5. Hoši,hoši takhle se tady můžete handrkovat
    donekonečna.
    Myslim že se akce až na pár technických problémů povedla a kdybych byl hudební pisatel,tak bych ze svýho pohledu ,kromě těch nečekaných probémů(např. s aparátem,strunama atd.)
    neměl žádný kapele co vytknout.
    Myslim,že co zlepšovat máme
    všichni včetně pana recenzenta
    ,kterej by se měl občas zlepšit
    ve vážení slov :) jinak by si mohl nadělat spoustu zbytečných nepřátel.
    Pokud ale za všechno co napsal je ochoten dát ruku do ohně,tak si to holt musí vyžrat i s následky.

    Takže se mějte a děkuju jménem fearů všem kapelám i fanouškům za vydařenou akci.
    Přéma

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Ano, po pohovoru s Vojtou Kubíkem jsem dospěl k závěru, že jsem v jednom ohledu byl nespravedlivý a že jsem dostatečně nezohlednil v potaz to, že se Krtek z odposlechu neslyšel. Pokud mě právě teď čte, za tuto poznámku se mu omlouvám.
      Co se vážení slov týče, nejsem žádný diplomat a neumím kritizovat, aby to nebolelo. Pochopím, když si přede mnou odplivnete, nebo mi dáte jednu přes držku, ale jak se znám, v tomhle už se moc nezměním.

      Vymazat